Att göra marknadsplan

 

  • Grundläggande begrepp; behov, segmentering, kanaler, konkurrens, varumärke, distribution
  • Vanliga termer, uttryck, skillnader i språkhantering
  • Marknadsmixen; de fyra P

  • Marknads och -nulägesanalysen, Bostonmatrisen, SWOT, verksamhetsbeskrivningen,
  • Marknadsundersökningar; vilka svar får du  egentligen från en marknadsundersökning
  • Kritiskt tänkande
  • Viktigaste frågan; Varför
  • Mål och delmål, mätbarhet, realism och nåbarhet, vanliga fel

  • Strategi - vägen till målen
  • Åtgärder - handligsplanen, taktik
  • Budget och kostnadsberäkningar
  • Förankringsprocessen - internt
  • Uppföljning - återkoppling - förändra i planen

 

Så här jobbar vi

  • Du berättar om dig själv och din förening och dina ansvarsområden
  • Du berättar om de områden du vill träna på

  • Vi går tillsammans igenom ett PPT material som beskriver vad marknadsföring är
  • Vi går igenom strukturen för den grundläggande marknadsplaneringsmodellen
  • Speciellt fokus på nulägesanalysen, målformuleringar, strategi, kostnader
  • Vi arbetar med ett aktuellt case från din organisation
  • Det finns gott om tid för diskussioner och frågeställningar  

SWOT eller segment...