Att göra marknadsplan
- Grundläggande begrepp; behov, segmentering, kanaler, konkurrens, varumärke, distribution
- Vanliga termer, uttryck, skillnader i språkhantering
- Marknadsmixen; de fyra P
- Marknads och -nulägesanalysen, Bostonmatrisen, SWOT, verksamhetsbeskrivningen,
- Marknadsundersökningar; vilka svar får du egentligen från en marknadsundersökning
- Kritiskt tänkande
- Viktigaste frågan; Varför
- Mål och delmål, mätbarhet, realism och nåbarhet, vanliga fel
- Strategi - vägen till målen
- Åtgärder - handligsplanen, taktik
- Budget och kostnadsberäkningar
- Förankringsprocessen - internt
- Uppföljning - återkoppling - förändra i planen
Så här jobbar vi
- Du berättar om dig själv och din förening och dina ansvarsområden
- Du berättar om de områden du vill träna på
- Vi går tillsammans igenom ett PPT material som beskriver vad marknadsföring är
- Vi går igenom strukturen för den grundläggande marknadsplaneringsmodellen
- Speciellt fokus på nulägesanalysen, målformuleringar, strategi, kostnader
- Vi arbetar med ett aktuellt case från din organisation
- Det finns gott om tid för diskussioner och frågeställningar